Wednesday, January 25, 2006

Jepun

Negara Jepun (日本, Nihon/Nippon) terletak di Asia Timur, iaitu di antara Lautan Pasifik di sebelah barat, dan semenanjung Korea di sebelah timur.
Jepun terdiri daripada gugusan pulau yang besar: Kyushu (九州), Shikoku (四国), Honshu (本州, pulau terbesar), dan Hokkaido (北海道).

Sejarah
Prasejarah

Penyelidikan arkeologi menunjukkan bahawa Jepun telah didiami manusia sejak Zaman Paleolitik, 500,000 tahun yang lalu. Pada zaman ais, Jepun tercantum dengan benua Asia dari Sakhalin di utara dan Kyushu di selatan; memudahkan penghijrahan manusia, haiwan dan tumbuhan ke kepulauan Jepun dari kawasan yang kini adalah negara China dan Korea.
Budaya Jomon timbul sekitar 11,000 sebelum Masihi dengan berakhirnya zaman ais. Gaya hidup mereka berputik dari cara mesolitik ke neolitik. Masyarakat Jomon juga merupakan penghasil barang-barang tembikar yang terawal di dunia. Difahamkan bahawa kaum Jomon merupakan leluhur kaum Proto Jepun dan Ainu.
Permulaan era Yayoi di sekitar 300 SM ditandakan dengan kedatangan teknologi baru seperti penanaman padi dan sistem pengairan yang dibawa oleh pendatang dari Korea, China dan tempat-tempat lain di Asia.
Menurut mitos Jepun, negara tersebut diasaskan pada kurun ke 7 SM oleh Maharaja Jimmu. Pada kurun ke 5 dan 6, tulisan Cina dan agama Buddha diperkenalkan ke Jepun dari Korea dan kemudian langsung dari China. Maharaja-maharaja Jepun merupakan ketua pada nama sahaja. Kuasa sebenar terletak pada para bangsawan, pemangku raja dan shogun (gabenor tentera).
Permulaan zaman Nara pada kurun ke 8 ditandakan dengan penubuhan sebuah pemerintah yang kuat yang berpusat di bandar Heijokyo (kini Nara). Pusat tersebut kemudiannya berpindah ke Heiankyo (kini Kyoto), dan di sini lahir sebuah budaya klasik Jepun yang dikenali sebagai Heian.
Era zaman pertengahan
Zaman pertengahan era Jepun telah digubal oleh pejuang yang dikenali sebagai 'samurai'. Pada 1185,general Minamoto no Yoritomo adalah orang pertama untuk memecahkan tradisi memerintah sehaluan dengan Maharaja di Kyoto, memegang kuasaMedia:,Yokohama. While this Kamakura shogunate was somewhat stable, Japan soon fell into warring factions and suffered through what became known as the Warring States or Sengoku period.
During the 16th century, traders and missionaries from Europe reached Japan for the first time, initiating the "Nanban" ("Southern barbarian") period of active commercial and cultural exchange between Japan and the West. Around the same time, Oda Nobunaga, Toyotomi Hideyoshi, and Tokugawa Ieyasu, established increasingly strong control over the warring states of Japan. Tokugawa finally reunified the country by defeating his enemies at the Battle of Sekigahara in 1600, moving the capital to Edo (now Tokyo) and starting the Tokugawa shogunate.
The Tokugawa shogunate, suspicious of the influence of Catholic missonaries, barred all relations with Europeans except for severely restricted contacts with Dutch Merchants at the island of Dejima. This period of isolation lasted for two and a half centuries, a time of tenuous political unity known as the Edo period, considered to be the height of Japan's medieval culture.
Zaman moden


Pada kemuncaknya di tahun 1942, Empayar Jepun merangkumi sebahagian besar Asia Timur dan Asia Tenggara.
In 1854, U.S. Commodore Matthew Perry forced the opening of Japan to the West with the Convention of Kanagawa. The perceived weakness of the shogunate led many samurai to revolt, leading to the Boshin War of 1867-68. The shogunate was forced to resign, and the Meiji Restoration returned the Emperor to power. Japan adopted numerous Western institutions in the Meiji period, including a modern government, legal system, and military. These reforms transformed the Empire of Japan into a world power which defeated China in the Sino-Japanese War and Russia in the Russo-Japanese War. By 1910, Japan controlled Taiwan, half of Sakhalin, and Korea.
The early 20th century saw a brief period of "Taisho democracy" overshadowed by the rise of Japanese expansionism, leading to the invasion of Manchuria and the second Sino-Japanese War (1937). In 1941, Japan attacked the United States naval base in Pearl Harbor, bringing the two countries into World War II. After a long campaign in the Pacific Ocean, Japan lost its initial territorial gains, and the United States moved into range to begin strategic bombing of Tokyo, Osaka, and other cities. Japan surrendered following the atomic bombing of Hiroshima and Nagasaki in 1945, and lost all of its colonies in Asia and the Pacific.
Japan remained under US occupation until 1952. During that time, it adopted a new constitution that established the country as a pacifist constitutional monarchy. After the occupation, under a program of aggressive industrial development, protectionism, and deferral of strategic defense to the United States, Japan's gross national product rose to become the second-highest in the world. Despite a major stock market crash in 1989, from which the country never fully recovered, Japan remains a global economic power and has recently begun to re-emerge as a strategic power, lending non-combat support to the Gulf War and the 2003 invasion of Iraq.

Parlimen Jepun
Jepun mengamalkan sistem negara raja berperlembagaan berasaskan sistem British. Parlimen dwidewannya digelar Kokkai (国会). Kokkai terdiri daripada Dewan Rakyat Shuugi-in (衆議院, 480 kerusi); dan Dewan Pertuanan Sangi-in (参議院, 247 kerusi). Warganegara Jepun yang berumur 20 tahun ke atas berhak mengundi.
Kabinet Jepun dianggotai Perdana Menteri dan Jemaah Menteri. Perdana Menteri merupakan salah seorang anggota Kokkai yang dilantik oleh rakan-rakan sejawatnya. Perdana Menteri berkuasa melantik menteri-menteri yang lain.
Parti Liberal Demokratik (LDP) memerintah sejak 1955 (kecuali 1993) dan ditubuhkan sebagai gabungan dua parti konservatif: parti Liberal dan parti Demokratik. LDP kini memerintah secara bersama dengan parti fahaman Buddha, Parti Komeito Baru. Parti-parti pembangkang termasuk Parti Demokratik, Parti Demokratik Sosial dan Parti Komunis.
Perdana Menteri terkini, Junichiro Koizumi, menganggotai parti LDP.
Keluarga Diraja
Jepun memiliki sebuah keluarga diraja yang diketuai oleh seorang Maharaja, yang juga merupakan ketua negara Jepun. Namun, beliau hanya memainkan peranan dalam upacara-upacara istiadat dan tidak memiliki sebarang kuasa berkaitan dengan pentadbiran negara. Maharaja Jepun merupakan lambang perpaduan negara dan rakyat Jepun.
Maharaja pada masa ini adalah Akihito (明仁), maharaja yang ke 125. Beliau menaiki takhta setelah ayahnya, Hirohito, mangkat pada 7 Januari 1989. Beliau ditabalkan pada 12 November 1990. Anaknya, Tengku Mahkota Naruhito, berkahwin dengan orang biasa, Masako Owada, dan dikurniakan dengan seorang anak perempuan, Puteri Aiko.
Geografi


Peta negara Jepun
Jepun terdiri daripada gugusan pulau-pulau yang terletak di persisiran Lautan Pasifik di timur benua Asia. Pulau-pulau utama jepun , dari utara ke selatan, adalah Hokkaido, Honshu (pulau paling utama), Shikoku, dan kepulauan Ryukyu yang terletak 600 km selatan barat dari Kyushu. Naha dan Okinawa merupakan salah satu daripada pulau-pulau yang terkanal di kepulau Ryukyu. Di samping itu, kepulauan (archipelago) Jepun mempunyai 3,000 pulau-pulau kecil.
73% daripada negara Jepun terdiri daripada gunung-ganang yang merentasi setiap pulau-pulau utama. Gunung yang paling tinggi adalah Gunung Fuji dengan ketinggian 3,776 m. Disebabkan oleh peratusan tanah rata yang rendah, kebanyakan lereng-lereng bukit dgunakan sepenuhnya untuk perusahaan pertanian. Dan bandar-bandar utama dibangunkan di setiap tanah rata yang terdapat di negara Jepun.
Jepun terletak di dalam zon gunung berapi iaitu di atas Lilitan Gunung Berapi Pasifik (Pacific Ring of Fire). Ini menyebabkan Jepun kerap mengalami gegaran bumi berkekuatan rendah dan kadang-kala merasai letusan gunung berapi. Gempa bumi yang membinasakan juga dirasai beberapa kali dalam satu abad. Gempa bumi ini sering menyebabkan terbentuknya tsunami. Gempa bumi yang terbaru adalah Great Hanshin Earthquake yang terjadi pada tahun 1995. Disebabkan oleh kedudukan geografinya, terdapat banyak mata air panas di Jepun dan kebanyakkannya dijadikan tempat peranginan.
Iklim
Jepun merupakan kawasan beriklim sederhana dengan empat musim yang jelas. Disebabkan oleh jarak yang jauh dari utara Jepun ke selatan Jepun, iklimnya berbeza dari kawasan ke kawasan di mana utara jepun mengalami iklim yang sangat sejuk pada musim salji dan selatan jepun mengalami iklim subtropika. Iklim Jepun juga dipengaruhi oleh tiupan angin bermusim yang bertiup dari benua Asia ke Lautan Pasifik pada musim salji dan sebalik pada musim panas.
Akhir Jun dan awal Julai merupakan musim hujan bagi Jepun kecuali di Hokkaido, as a seasonal rain front or baiu zensen (梅雨前線) stays above Japan. Pada akhir musim panas dan awal musim luruh taufan sering terbentuk. Taufan ini terjadi akibat daripada tekanan tropika di garisan khatulistiwa yang bergerak dari selatan barat ke timur laut dan ia sering membawa hujan yang sangat lebat.
Iklim Jepun boleh dibahagikan kepada enam zon iklim, iaitu:
Hokkaido: Hokkaido mempunyai iklim yang sederhana yang disertai musim salji yang panjang dan sejuk. Manakala musim panasnya bersuhu rendah dan sejuk. Kerpasan (Precipitation) tidak berat tetapi kepulauan-kepulauannya sering membentuk tebing salji yang tinggi ketika musim salji.
Sea of Japan: Tiupan angin barat laut membawa salji yang sangat lebat. Pada musim panas, kawasan ini lebih sejuk berbanding kawasan Pasifik tetapi kadangkala suhu kawasan ini boleh mencapai suhu yang sangat tinggi kerana fenomena Foehn wind.
Central Highlands (Chuo-kochi): Mempunyai iklim kawasan pendalaman yang biasa. Perbezaan suhu antara musim panas dan musim sejuk dan waktu malam dan siang adalah sangat berbeza. Kerpasan ringan.
Seto Inland Sea (Seto-naikai): Iklim sederhana sepanjang tahun kerana kawasan gunung Chugoku dan gunung Shikoku menghalang laluan tiupan angin bermusim.
Lautan Pasifik: Mengalami musim sejuk yang mempunyai sedikit penurunan salji serta panas dan lembap semasa musim panas disebabkan oleh tiupan angin bermusim dari tenggara.
Nansei-shoto (Ryukyu) atau kepulauan di barat daya Jepun: Mempunyai iklim subtropika. Mengalami musim salji yang agak panas and dan musim panas yang bersuhu tinggi. Kerpasan adalah sangat berat terutamanya ketika musim hujan. Taufan adalah perkara biasa.
Kawasan pentadbiran


Jepun dibahagikan kepada 47 buah prefektur, ditadbir bebas dari kuasa kerajaan pusat. Dari utara ke selatan, prefektur-prefektur ini adalah:
1 Hokkaido
2 Aomori
3 Iwate
4 Miyagi
5 Akita
6 Yamagata
7 Fukushima
8 Ibaraki
9 Tochigi
10 Gunma
11 Saitama
12 Chiba
13 Tokyo
14 Kanagawa
15 Niigata
16 Toyama
17 Ishikawa
18 Fukui
19 Yamanashi
20 Nagano
21 Gifu
22 Shizuoka
23 Aichi
24 Mie
25 Shiga
26 Kyoto
27 Osaka
28 Hyogo
29 Nara
30 Wakayama
31 Tottori
32 Shimane
33 Okayama
34 Hiroshima
35 Yamaguchi
36 Tokushima
37 Kagawa
38 Ehime
39 Kochi
40 Fukuoka
41 Saga
42 Nagasaki
43 Kumamoto
44 Oita
45 Miyazaki
46 Kagoshima
47 Okinawa
Jepun juga sering dibahagikan kepada 10 buah daerah (lingkungan). Mereka adalah (dari utara ke selatan): Hokkaido, Tohoku, Hokuriku, Kanto, Chubu, Kansai (Kinki), Chugoku, Shikoku, Kyushu, dan Kepulauan Ryukyu.
Pertelingkahan tanah jajahan
Jepun mempunyai pertelingkahan dengan Russia di atas Kepulauan Kuril yang ditadbir oleh Russia dan juga Liancourt Rocks (Kor.: Dokdo, Jp.: Takeshima), yang kini diduduki Korea Selatan. Kepulauan Senkaku (Cin.: Diaoyutai) yang ditadbir oleh Jepun dituntut oleh China dan Taiwan. 飢寒交迫
Ekonomi


Tumbuhan ekonomi yang pesat setelah Perang Dunia II telah menjadikan Jepun sebuah negara yang terkaya di dunia.


Sewaktu krisis minyak, pengeluar kereta Jepun telah mengambil kesempatan dengan mengeluarkan kereta yang kecil dan jimat minyak seperti Honda Civic.


Industri pembinaan Jepun dibantu oleh projek sivil yang besar. Antara yang paling terkenal ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kansai yang dibina di atas sebuah pulau buatan manusia, memakan kos sejumlah AS$30 bilion.
Kerjasama di antara kerajaan dan perindustrian, etika bekerja yang sihat, penguasaan teknologi, penekanan terhadap pendidikan dan alokasi yang kecil untuk pertahanan (1% daripada GDP) merupakan antara faktor-faktor yang membolehkan Jepun berkembang pesat sehingga menjadi salah satu negara yang setanding dengan Amerika Syarikat dan EU dari segi penguasaan ekonomi.
Ciri-ciri ekonomi jelas termasuk kerjasama dalam pengilangan, pembekal, pengedar, dan bank dalam kumpulan berkait rapat yang dikenali sebagai keiretsu; pertubuhan enterprise berkuasa dan shunto; hubungan baik dengan birokerasi kerajaan, dan jaminan kerjaya sepanjang hayat (shushin koyo) untuk hampir satu pertiga tenaga kerja di bandar, biasanya kilang kolar biru dengan pertubuhan kerja yang kuat. Enterprise kecil dan serdahana, wanita, dan pekerja asing biasanya tidak mempunyai kemudahan sebegitu. Bagaimanapun, kebanyakan ciri-ciri tersebut semakin terhakis, dan keadaan ekonomi semasa sedang berhadapan dengan kemalapan (stagnation).
Perindustrian merupakan sektor ekonomi yang paling utama buat Jepun yang amat bergantung kepada pengimportan bahan mentah dan minyak. Manakala, pertanian yang merupakan sektor ekonomi yang kecil mempunyai subsidi yang tinggi dan merupakan satu sektor yang dilindungi. Ini dapat dilihat dengan jelas pada pertanian yang melibatkan beras. Beras yang diimport dikenakan kadar tarif sebanyak 490% dan kerajaan hanya membenarkan kuota sebanyak 3% daripada jumlah beras yang ada di pasaran beras. Selain dari mengawal pasaran beras, Jepun juga mengadakan usaha untuk mencipta buah-buahan dan sayur-sayuran yang mempunyai rasa yang sedap. Buahan-buahan dan sayur-sayuran ini sangat mahal walaupun kos tinggal di Jepun telah diambil kira (RM 70 untuk sebiji pir Jepun. Namun begitu ia sangat berkualiti tinggi. Biasanya Jepun mampu menampung keperluan beras rakyatnya sendiri (kecuali penggunaannya untuk membuat keropok nasi dan makanan diproses), namun negara ini perlu mengimport kira-kira 50% daripada keperluannya bagi jenis bijirin lain dan makanan ternak Jepun mempunyai salah sebuah industri perikanan yang terbesar di dunia yang merangkumi hampir 15% daripada penangkapan ikan seluruh dunia, mendorong kepada sangkaan bahawa perikanan Jepun sedang mengakibatkan kepada berkurangnya bilangan ikan di laut yang mendadak, khususnya ikan tuna.
Selama tiga dekad secara keseluruhannya, pertumbuhan ekonomi sebenar amat mengagumkan: mencatatkan purata 10% pada dekad 1960-an, purata 5% pada 1970-an, dan purata 4% pada 1980-an. Pertumbuhan ini namun mula menjadi lembab pada dekad 1990-an, terutamanya disebabkan kesan sampingan pelaburan secara berlebihan ketika lewat 1980s dan dasar-dasar ekonomi pengurangan inflasi yang bertujuan untuk memerah keluar lebihan spekulasi daripada pasaran saham dan penjualan tanah. Usaha-usaha kerajaan untuk menghidupkan semula pertumbuhan ekonomi kurang berjaya dan terus tersekat pada tahun 2000-2001 akibat ekonomi AS dan benua Asia turut menjadi lembab.
Baru-baru ini, perdana menteri Jepun masa kini, Junichiro Koizumi telah menguat kuasa atau cuba meluluskan (tetapi adakalanya gagal) undang-undang pelaburan asing dan penswastaan secara besar-besaran yang mana beliau percaya boleh membantu merangsangkan semula ekonomi Jepun yang lengang ini. Setakat ini undang-undang tersebut kelihatan menunjukkan keberkesanannya dalam pelbagai aspek seperti pelaburan asing, namun ini belum dapat membantu ekonomi Jepun untuk tumbuh kembali. Koizumi juga mencuba untuk meluluskan rancagan penswastaan besar yang akan menswastakan kesemua agensi-agensi pos kerajaan Jepun. Dalam fasa pertamanya, menjelang 2007, agensi-agensi akan dibahagikan kepada tujuh entiti dan daripada itu, entiti-entiti tersebut barangkali akan diambil alih oleh syarikat-syarikat besar.
Penyesakan kepadatan penduduk serta "penuaan" populasi (bilangan warga emas makin ramai, mengakibatkan penurunan populasi seperti yang dijangkakan) merupakan dua masalah jangka masa panjang yang utama, bahkann juga peningkatan kos jagaan kesihatan. Industri robotik dijadikan kekuatan ekonomi jangka masa panjang yang amat penting, menyaksikan Jepun mempunyai 410,000 daripada 720,000 buah robot yang berfungsi di seluruh dunia.
Demografi
Artikel utama: Demografi Jepun
Orang Jepun merupakan sebuah masyarakat yang sekata (homogen) dari segi kaum dan bahasa, masyarakat Jepun secara etnik dan bahasa (linguastik) adalah homogeneous, dengan sedikit penduduk asing kebanyakannya dari Korea Utara dan Selatan (1 juta), Okinawan (1.5 juta), China dan Taiwan (0.5 juta), Filipina (0.5 juta), dan Brazil (250,000), termasuk juga minoriti kaum asli Ainu di Hokkaido. 99% dari penduduk bertutur bahasa Jepun sebagai bahasa pertama.
Kerakyatan Jepun biasanya dikurniakan semenjak dilahirkan lagi, iaitu apabila ahli keluarga mendaftar kelahiran bayi dalam daftar keluarga yang dipegang oleh pejabat kawalan kejiranan (neighborhood ward office). Walaupun begitu, kelahiran di Jepun semata-mata tidak menjamin kerakyatan. Minoriti penutur bahasa Jepun tunggal seringkali tinggal di Jepun selama beberapa jenerasi dibawah status penduduk tetap tanpa mendapat kerakyatan dalam negara kelahiran mereka. Penduduk warisan Jepun kembali ke Jepun dari seberang laut mempunyai kerakyatan sekiranya kelahiran mereka di negara asing didaftarkan bagi pihak oleh ahli keluarga mereka. Kadang-kala mereka yang pulang tidak dianggap Jepun sebenar dan seringkali disyaki sebagai keturunan kasta Burakumin semasa zaman feudal, kumpulan penduduk yang diketahui berhijrah ke negara Amerika Selatan, dan sering kali menjadi mangsa diskriminasi.
Purata umur penduduk Jepun adalah antara yang tertinggi di dunia. Kadar kesuburan rakyat Jepun menurun setelah Perang Dunia II dan menurun sekali lagi pada pertengahan 19-70an kerana ramai wanita Jepun memilih kerjaya dan memilih untuk tidak berkahwin. Jepun juga mempunyai jangka hayat (life expectancy) yang paling tinggi di dunia. Pertumbuhan penduduk Jepun dijangka akan berhenti sama sekali pada tahun 2007 dengan 20% penduduk berumur lebih dari 65 tahun. Pertukaran dalam struktur demografik telah menimbulkan pelbagai isu sosial, terutama potensi penurunan tenaga kerja dan peningkatan kos keselamatan sosial seperti rancangan persaraan awam. Perancang kerajaan Jepun kini dalam perdebatan hangat mengenai cara menangani masalah ini. [1]. Imigrasi dan galakan kelahiran kadang-kala dicadangkan sebagai satu cara penyelesaian untuk membekalkan tenaga kerja muda untuk menyokong masyarakat yang semakin tua ini. Imigrasi tidak popular dikhayalak ramai disebabkan peningkatan dalam kadar jenayah seringkali dikatakan disebabkan orang asing yang tinggal di Jepun.
Kebanyakan rakyat Jepun mengambil sikap tidak berapa kisah terhadap agama dan melihat agama sebagai budaya dan tradisi. Bila ditanya mengenai agama, mereka akan mengatakan bahawa mereka beragama Buddha hanya kerana nenek-moyang mereka menganut salah satu daripada sektor agama Buddha. Pada hari ini Shinto, satu agama yang berasal dari Jepun sudah hampir luput dan ia hanya diketahui oleh beberapa cendiakawan sahaja. Kebanyakan ajaran Buddha dan Shinto hanya dipraktikkan di dalam budaya seperti adab dan perkahwinan. Sebilangan minoriti menganut agama Kristian, Shamanism dan New Religions seperti Soka Gakkai. Sesetengah New Religion ini berkait rapat dengan agama Buddha.
Lihat juga: Religions of Japan
Pendidikan
Kadar literasi: 99.8%(1990),100.0%(2000)
Pendidikan wajib: 9 tahun (Dari umur 6 ke 15 tahun)
Peratusan pelajar sekolah menengah yang maju ke pendidikan tinggi ialah kira-kira 96%
Budaya
Artikel utama: Budaya Jepun
Budaya Jepun merangkumi interaksi antara budaya asli Jomon yang kukuh dengan pengaruh dari luar negara yang menyusul. Mula-mulanya China dan Korea banyak membawa pengaruh, bermula dengan perkembangan budaya Yayoi sekitar 300SM. Gabungan tradisi budaya Greece dan India, mempengaruhi seni dan keagamaan Jepun sejak abad ke-6 Masihi, dilengkapkan dengan pengenalan agama Buddha mazhab Mahayana. Sejak abad ke-16, pengaruh Eropah menonjol, disusuli dengan pengaruh Amerika Syarikat yang mendominasi Jepun setelah akhirnya Perang Dunia II.
Jepun turut mengembangkan budaya yang original dan unik, dalam seni (ikebana, origami, ukiyo-e), kraftangan (anak patung, tembikar, persembahan (boneka bunraku, tarian tradisional, kabuki, noh, raku-go), dan tradisi (permainan Jepun, onsen, sento, majlis teh, kebun Jepun), serta makanan Jepun yang unik sekali.
Kini, Jepun merupakan salah sebuah pengeksport budaya pop yang terbesar. Anime, manga, fesyen perfileman, kesusasteraan, permainan video dan muzik Jepun menerima sambutan hangat di seluruh dunia, terutama di negara-negara Asia yang lain. Pemuda Jepun gemar mencetus trend baru dan kegemaran mengikut gaya mereka mempengaruhi fesyen dan trend seluruh dunia. Pasaran muda-mudi yang amat cemerlang membawa ujian geir kepada barang-barang pengguna elektronik yang baru, di mana gaya dan fungsinya ditentukan oleh pengguna Jepun, sebelum dipertimbangkan untuk pengedaran seluruh dunia.
baru-baru ini Jepun mula mengeksport satu lagi komoditi budaya yang bernilai: ahli sukan. Populariti pemain besbol Jepun di Amerika Syarikat meningkatkan kesedaran warga negara Barat tersebut terhadap segalanya mengenai Jepun.
Orang Jepun biasanya gemar memakan makanan tradisi mereka. Sebahagian besar rancangan-rancangan TV pada waktu petang dikhaskan kepada penemuan dan penghasilan makanan tradisional yang bermutu. Makanan Jepun mencipta nama di seluruh dunia dengan sushi, yang biasanya diperbuat daripada pelbagai jenis ikan mentah yang digabungkan dengan nasi sejuk dan pes wasabi. sushi digermari penduduk seluruh dunia. Makanan jepun menumpu kepada peralihan musim, dengan menghidangkan mi sejuk dan sashimi pada musim panas, manakala ramen panas dan shabu-shabu disediakan pada musim sejuk.
See also: Katana, Japanese Art and Architecture, Japanese clothing, Japanese Festivals, Japanese New Year, Japanese Sports, Japanese television programs, Tourism in Japan, Japanese media
Nama Jepun
Jepun digelar Nippon atau Nihon dalam bahasa Jepun. Kedua-dua perkataan ini ditulis dengan huruf kanji yang sama, iaitu 日本. Sebutan Nippon sering digunakan dalam urusan rasmi, manakala Nihon biasanya digunakan dalam urusan tidak rasmi seperti perbualan harian.
Perkataan Nippon dan Nihon membawa maksud "negara matahari terbit". Nama ini berasal daripada perutusan rasmi negara China, dan merujuk kepada kedudukan relatif Jepun di sebelah timur benua Asia. Sebelum itu, Jepun dikenali sebagai Yamato (大和). Wa (倭) pula digunakan di negara China pada zaman Tiga Negeri.
Perkataan Jepun dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Kantonis, yang membawa sebutan Yat Pun.
Gelaran rasmi Jepun dalam bahasa Jepun ialah Nipponkoku atau Nihonkoku (日本国), yang bermaksud "negara Jepun".

Abu Abdullah al-Battani

Abu Abdallah Muhammad Ibn Jabir Ibn Sinan al-Battani al-Harrani was born around 858 A.D. in Harran, and according to one account, in Battan, a State of Harran. Battani was first educated by his father Jabir Ibn San'an al-Battani, who was also a well-known scientist. He then moved to Raqqa, situated on the bank of the Euphrates, where he received advanced education and later on flourished as a scholar. At the beginning of the 9th century, he migrated to Samarra, where he worked till the end of his life in 929 A.D. He was of Sabian origin, but was himself a Muslim.
Battani was a famous astronomer, mathematician and astro- loger. He has been held as one of the greatest astronomists of Islam. He is responsible for a number of important discoveries in astronomy, which was the result of a long career of 42 years of research beginning at Raqqa when he was young. His well-known discovery is the remarkably accurate determination of the solar year as being 365 days, 5 hours, 46 minutes and 24 seconds, which is very close to the latest estimates. He found that the longitude of the sun's apogee had increased by 16° , 47' since Ptolemy. This implied the important discovery of the motion of the solar apsides and of a slow variation in the equation of time. He did not believe in the trapidation of the equinoxes, although Copernicus held it.
Al-Battani determined with remarkable accuracy the obliquity of the ecliptic, the length of the seasons and the true and mean orbit of the sun.
He proved, in sharp contrast to Ptolemy, the variation of the apparent angular diameter of the sun and the possibility of annular eclipses. He rectified several orbits of the moon and the planets and propounded a new and very ingenious theory to determine the conditions of visibility of the new moon. His excellent observa- tions of lunar and solar eclipses were used by Dunthorne in 1749 to determine the secular acceleration of motion of the moon. He also provided very neat solutions by means of orthographic projec- tion for some problems of spherical trigonometry.
In mathematics, he was the first to replace the use of Greek chords by sines, with a clear understanding of their superiority.
He also developed the concept of cotangent and furnished their table in degrees.
He wrote a number of books on astronomy and trigonometry. His most famous book was his astronomical treatise with tables, which was translated into Latin in the 12th century and flourished as De scienta stellerum — De numeris stellerum et motibus. An old translation of this is available of the Vatican. His Zij was, in fact, more accurate than all others written by that time.
His treatise on astronomy was extremely influential in Europe till the Renaissance, with translations available in several languages. His original discoveries both in astronomy and trigonometry were of great consequence in the development of these sciences.
if (objAdMgr.isSlotAvailable("leaderboard2")) {
objAdMgr.renderSlot("leaderboard2")
}

Sunday, January 22, 2006

Al - Khawarizmi


ABU Abdullah Mohammad Ibn Musa al-Khawarizmi adalah Bapa Algebra. Tarikh lahir dan kematiannya yang tepat tidak diketahui tetapi beliau dikatakan hidup di antara tahun 790 sehingga 840 Masihi. Ada juga yang menyatakan beliau lahir pada tahun 780 Masihi dan meninggal dunia pada tahun 850 Masihi.
Lebih dikenali sebagai Al Khawarizmi di kalangan ahli sains dan merupakan seorang ahli sains Islam yang terulung dalam ilmu matematik.Beliau juga merupakan seorang ahli astronomi dan geografi yang terkenal pada zamannya.
Gelaran Al Khawarizmi diberi kepada beliau sempena tempat kelahirannya di Khawarizm yang terletak di selatan Laut Aral.Beliau lahir di sebuah tempat bernama Kath iaitu sebahagian daripada daerah Khawarizm.
Kath kini telah lenyap akibat ditenggelami pasir. Kehidupan kanak-kanaknya kurang diketahui tetapi ibu bapanya telah membawanya berhijrah ke Baghdad, Iraq ketika beliau masih kecil.
Khawarizmi merupakan salah seorang ahli matematik yang teragung dan jasanya akan dikenang sampai bila-bila oleh seluruh masyarakat dunia.
Beliau sebenarnya merupakan pengasas kepada beberapa cabang dan konsep asas matematik. Hasil kerjanya dalam algebra begitu cemerlang dan beliau tidak hanya mempunyai inisiatif terhadap subjek dalam pembentukan sistematik tetapi juga bertanggungjawab membangunkan penyelesaian analitikal dalam pengembangan garis lurus serta persamaan kuadratik.
Persamaan kuadratik ialah satu persamaan di mana kuasa kedua tanpa kuasa lebih tinggi digunakan bagi yang tidak diketahui (x2 + 2x - 8 = 0).
Kejayaan itu akhirnya menjadikannya pengasas Algebra. Nama Algebra diperoleh daripada bukunya yang terkenal iaitu Al-Jabrwa-al-Muqabilah.
Beliau turut menjelaskan dengan teliti kegunaan sifar - iaitu sistem angka yang dibangunkan oleh orang Arab.
Pada masa yang sama, beliau membangunkan sistem perpuluhan dan dengan itu, keseluruhan sistem nombor angka, algorithm atau algorizm memperoleh nama selepas dibangunkan oleh orang Arab.
Dalam usahanya memperkenalkan sistem angka India (kini dikenali angka Arab), beliau telah membangunkan beberapa prosedur kira-kira termasuk operasi dan pecahan.
Sistem angka itu kemudiannya diperkenalkan kali pertama oleh orang Arab kepada Barat yang mana hasil kerjanya telah diterjemahkan ke dalam bahasa Eropah.
Jasa beliau yang lain ialah membangunkan secara terperinci bidang trigonometri iaitu ilmu matematik mengenai sudut dan sempadan segitiga yang mengandungi fungsi sine.
Beliau juga menyempurnakan teori geometri yang mewakili muka keratan kon dan membangunkan kalkulus yang mana membantunya menguasai konsep perbezaan.
Beliau juga dilaporkan bekerjasama dalam pengukuran darjah di bawah perintah Mamun al-Rashid yang bertujuan mengukur isipadu dan lilitan bumi.
Pembangunan ilmu kaji bintang atau ilmu falak olehnya mempunyai makna yang cukup besar terhadap kemajuan dalam bidang sains astronomi - yang mana beliau turut menulis buku mengenainya.
Sumbangan Khawarizmi dalam ilmu geografi turut cemerlang. Beliau tidak hanya menyemak pandangan Patolemy mengenai geografi tetapi juga membetulkannya termasuk dalam melakar peta dunia.
Al Khawarizmi merupakan saintis pertama yang melakar peta dunia pada tahun 830 Masihi iaitu 10 tahun sebelum beliau meninggal dunia.
Hasil kerjanya yang lain turut meliputi kerja-kerja asal berkaitan dengan jam, alat yang menunjukkan waktu dengan bayangan matahari serta kaji bintang.
Hasil penemuannya dibukukan dan beberapa bukunya telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada awal kurun ke-12.
Sebenarnya, bukunya mengenai kira-kira, Kitab al-Jam'a wal-Tafreeq bil Hisab al-Hindi telah hilang di benua Arab tetapi masih boleh diperoleh dalam buku yang diterjemahkan ke dalam bahasa Latin.
Bukunya mengenai Algebra iaitu Al-Maqala fi Hisab-al Jabr wa-al-Muqabilah juga telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada kurun ke-12 dan ia adalah terjemahan yang diperkenalkan dalam dunia sains baru kepada Barat.
Hasil kerjanya dalam ilmu falak turut telah diterjemahkan ke dalam bahasa Eropah dan kemudian ke dalam bahasa Cina.
Buku geografinya, Kitab Surat-al-Ard bersama-sama peta lakarannya juga telah diterjemahkan. Selain itu, beliau turut menulis kalendar Yahudi, Istikhraj Tarikh al-Yahud.
Beliau juga menulis Kitab al-Tarikh dan buku mengenai alat yang menunjukkan waktu dengan bayangan matahari dikenali Kitab al-Rukhmat.
Malangnya kedua-dua buku itu telah hilang.Pengaruh Khawarizmi dalam perkembangan ilmu sains khususnya matematik, astronomi dan geografi kini menjadi lakaran sejarah.
Buku-bukunya turut menjadi buku teks di beberapa universiti sehingga kurun ke-16.

Al - Idrisi

Al-Idrisi is best known in the West as a geographer, who made a globe of silver sphere weighing 400 kilograms for King Roger II of Sicily. Some scholars regard him as the greatest geographer and cartographer of the Middle Ages. He also made original contributions in medicinal plants. Abu Abdullah Muhammad Ibn Muhammad Ibn Abdullah Ibn Idris Ash-Sharif was born in 1099 C.E. in Ceuta, Spain. He is also known by his short name Al-Sharif Al-Idrisi al-Qurtubi.

Al-Idrisi was educated in Cordova. As was common with Muslim geographers, he traveled many distant places, including Europe, to gather geographical data. The Muslim geographers by his time had already made accurate measurements of the earth surface, and several maps of the whole world were available. Al-Idrisi combined this available knowledge to his own findings. It is for this comprehensive knowledge of all parts of the known world, he became famous and began to get the attention of European sea navigators and military planners.

Al-Idrisi's fame and competence eventually led to the attention of Roger II, the Norman King of Sicily, who invited him to produce an up-to-date world map. It should be mentioned that Sicily was under Muslim rule before King Roger, where Muslim works were freely available for transmission to Europe through Latin West. Al-Idrisi procured a ball of silver weighing approximately 400 kilograms and meticulously recorded on it the seven continents with trade routes, lakes and rivers, major cities, and plains and mountains. He also included such information as the distance, length and height as appropriate. His globe was accompanied by his book Al-Kitab al-Rujari (Roger's Book). He also made a representation of the known world on a disc.

Al-Idrisi's book 'Nuzhat al-Mushtaq fi Ikhtiraq al-Afaq,'(The Delight of Him Who Desires to Journey Through The Climates) is a geographical encyclopedia which contains detailed maps and information on European countries, Africa and Asia. Later, he compiled a more comprehensive encyclopedia, entitled 'Rawd-Unnas wa-Nuzhat al-Nafs' (Pleasure of Men and Delight of Souls). Al-Idrisi's knowledge of the Niger above Timbuktu, the Sudan, and of the head waters of the Nile was remarkable for its accuracy.

Al-Idrisi also made major contributions in the science of medicinal plants and wrote several books. The most popular among them is entitled 'Kitab al-Jami-li-Sifat Ashtat al-Nabatat.' He reviewed and synthesized all the literature on the subject of medicinal plants and associated drugs available to him from Muslim scientists and added to it his research collection from travels. He contributed this material to the subject of botany with emphasis on medicinal plants. He describes the names of the drugs in several languages including Berber, Syriac, Persian, Hindi, Greek, and Latin. Idrisi also wrote on zoology and fauna. Al-Idrisi died around 1166 C.E.

AL-Idrisi became famous in Europe more than other Muslim geographers because ships and navigators from north sea, Atlantic and the Mediterranean frequented Sicily, which is located about the middle of the Mediterranean. Several of his books were translated into Latin and his books on geography were popular for several centuries. The translation of one of his books was published in 1619 in Rome. This translation was an abridged edition and the translator did not give credit to Al-Idrisi. It is interesting that Europe took several centuries to make use of his globe and the world map. Christopher Columbus used the map which was originally taken from Al-Idrisi's work.

Abdus Salam

Abdus Salam was born in Jhang, a small town in what is now Pakistan, in 1926. His father was an official in the Department of Education in a poor farming district. His family has a long tradition of piety and learning.When he cycled home from Lahore, at the age of 14, after gaining the highest marks ever recorded for the Matriculation Examination at the University of the Punjab, the whole town turned out to welcome him. He won a scholarship to Government College, University of the Punjab, and took his MA in 1946. In the same year he was awarded a scholarship to St. John's College, Cambridge, where he took a BA (honours) with a double First in mathematics and physics in 1949. In 1950 he received the Smith's Prize from Cambridge University for the most outstanding pre-doctoral contribution to physics. He also obtained a PhD in theoretical physics at Cambridge; his thesis, published in 1951, contained fundamental work in quantum electrodynamics which had already gained him an international reputation.Salam returned to Pakistan in 1951 to teach mathematics at Government College, Lahore, and in 1952 became head of the Mathematics Department of the Punjab University. He had come back with the intention of founding a school of research, but it soon became clear that this was impossible. To pursue a career of research in theoretical physics he had no alternative at that time but to leave his own country and work abroad. Many years later he succeeded in finding a way to solve the heartbreaking dilemma faced by many young and gifted theoretical physicists from developing countries. At the ICTP, Trieste, which he created, he instituted the famous "Associateships" which allowed deserving young physicists to spend their vacations there in an invigorating atmosphere, in close touch with their peers in research and with the leaders in their own field, losing their sense of isolation and returning to their own country for nine months of the academic year refreshed and recharged.In 1954 Salam left his native country for a lectureship at Cambridge, and since then has visited Pakistan as adviser on science policy. His work for Pakistan has, however, been far-reaching and influential. He was a member of the Pakistan Atomic Energy Commission, a member of the Scientific Commission of Pakistan and was Chief Scientific Adviser to the President from 1961 to 1974.Since 1957 he has been Professor of Theoretical Physics at Imperial College, London, and since 1964 has combined this position with that of Director of the ICTP, Trieste.For more than forty years he has been a prolific researcher in theoretical elementary particle physics. He has either pioneered or been associated with all the important developments in this field, maintaining a constant and fertile flow of brilliant ideas. For the past thirty years he has used his academic reputation to add weight to his active and influential participation in international scientific affairs. He has served on a number of United Nations committees concerned with the advancement of science and technology in developing countries.To accommodate the astonishing volume of activity that he undertakes, Professor Salam cuts out such inessentials as holidays, parties and entertainments. Faced with such an example, the staff of the Centre find it very difficult to complain that they are overworked.He has a way of keeping his administrative staff at the ICTP fully alive to the real aim of the Centre - the fostering through training and research of the advancement of theoretical physics, with special regard to the needs of developing countries. Inspired by their personal regard for him and encouraged by the fact that he works harder than any of them, the staff cheerfully submit to working conditions that would be unthinkable here at the (International Atomic Energy Agency in Vienna (IAEA). The money he received from the Atoms for Peace Medal and Award he spent on setting up a fund for young Pakistani physicists to visit the ICTP. He uses his share of the Nobel Prize entirely for the benefit of physicists from developing countries and does not spend a penny of it on himself or his family.Abdus Salam is known to be a devout Muslim, whose religion does not occupy a separate compartment of his life; it is inseparable from his work and family life. He once wrote: "The Holy Quran enjoins us to reflect on the verities of Allah's created laws of nature; however, that our generation has been privileged to glimpse a part of His design is a bounty and a grace for which I render thanks with a humble heart."
The biography was written by Miriam Lewis, now at IAEA, Vienna, who was at one time on the staff of ICTP (International Centre For Theoretical Physics, Trieste).
From Les Prix Nobel. The Nobel Prizes 1979, Editor Wilhelm Odelberg, [Nobel Foundation], Stockholm, 1980
This autobiography/biography was written at the time of the award and later published in the book series Les Prix Nobel/Nobel Lectures. The information is sometimes updated with an addendum submitted by the Laureate. To cite this document, always state the source as shown above.

Abdul Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun

Tokoh Abd Al-Rahman Ibn Muhammad Ibn Khaldun (عبد الرحمن بن محمد بن خلدون الحضرمي) ataupun lebih dikenali dengan Ibn Khaldun merupakan salah seorang pakar sains Islam yang hidup antara tahun 1332 - 1395.
Nama penuhnya adalah Abd al-Rahman ibn Muhammad ibn Muhammad ibn Abi Bakr Muhammad ibn al-Hasan Ibn Khaldun lahir pada 27 Mei 1332 di Tunisia dan meninggal 17 Mac 1406 di Kaherah, Mesir.
Keluarga Ibn Khaldun merupakan orang berada yang memberikan pendidikan terbaik kepadanya. Ibn Khaldun merupakan salah seorang pakar sejarah Arab teragung, juga dikenali sebagai bapa kepada sejarah kebudayaan dan sains sosial moden. Ibn Khaldun turut mengembangkan falsafah tidak berasaskan keagamaan paling awal, terkandung dalam karyanya Muqaddimah (“Pengenalan”). Ibn Khaldun juga menulis sejarah Muslim di Afrika Utara yang terulung.
Ibn Khaldun menjawat beberapa jawatan di bawah pemerintah Tinisia dan Morocco dan pada tahun 1363 bertindak sebagai duta raja Moor di Granada, kepada Pedro Kejam Castile "the Cruel of Castile".
Ibn Khaldun belayar ke Alexandria pada Oktober 1382, dimana beliau menghabiskan riwayatnya sebagai guru dan pensyarah di Al-Azhar dan universiti lain. Ibn Khaldun juga pernah dilantik sebagai Hakim Diraja oleh Sultan Abul Abbas, Cairo dan mengerjakan haji pada 1387.
Ibn Khaldun menyertai orang-orang Mesir dalam kempen mereka memerangi Tamerlane, pemerintah Mongol, dan bertanggung jawab mengatur penyerahan diri bandar Damsyik semasa ketiadaan Sultan Faraj.
Karya teragungnya bermula sebagai penulisan mengenai sejarah orang-orang Arab dan Barber, tetapi mengandungi pendekatan saintifik mengenai pemahaman sejarah, politik, dan ekonomi. Ibn Khaldun juga mempercayai bahawa perkara yang di kurniakan Allah boleh dibuktikan secara empirikal.
Ibn Khaldun juga memajukan konsep ekonomi, perdagangan dan kebebasan. Ibn Khaldun membangunkan idea bahawa tugas kerajaan hanya terhad kepada mempertahankan rakyatnya dari keganasan, melindungi harta persendirian, menghalang penipuan dalam perdagangan, mencetak dan menguruskan penghasilan wang, dan melaksanakan kepimpinan politik bijaksana dengan perpaduan sosial dan kuasa tanpa paksaan.
Dalam segi ekonomi, Ibn Khaldun memajukan teori nilai dan hubungkaitnya dengan tenaga buruh, memperkenalkan pembahagian tenaga kerja, menyokong pasaran terbuka, menyedari kesan dinamik permintaan dan bekalan keatas harga dan keuntungan, menolak cukai yang tinggi, menyokong perdagangan bebas dengan orang asing, dan percaya kepada kebebasan memilih bagi membenarkan rakyat bekerja keras untuk diri mereka sendiri.
Tambahan lagi, Ibn Khaldun terkenal kerana hasil kerjanya dalam sosiologi, astronomi, numerologi, kimia, dan sejarah. Secara berseorangan, Ibn Khaldun telah meletakkan titik mula bagi tradisi intelelek pemikiran bebas Islam dan Arab, kerajaan bertanggung jawab, pasaran efficent, penyiasatan sains empirikal, pengkajian sosialogi, dan penyelidikan sejarah.
"Sesiapa jua yang mengambil harta orang lain, atau menggunakannya untuk kerja paksa, atau membuat tuduhan yang tidak wajar hendaklah ingat bahawa ini adalah apa yang Pemberi Hukum maksudkan apabila melarang ketidakadilan."
- Ibn Khaldun

Abbas Ibn Firnas

Tokoh Abbas Ibn Firnas merupakan salah seorang pakar sains Islam yang meninggal pada tahun 888.
'Abbas Ibn Firnas, atau 'Abbas Qasim Ibn Firnas (Tidak diketahui-c. 887 A.D.) merupakan Arab Spanyol kemanusian (humanitarian), teknologis, dan ahli kimia.
Pada abad ke sembilan AD, kesemua kecuali jalur utara Sepanyol masa kini dan Portugis membentuk Andalusia Khalifah Cordova. Ini merupakan mercu Ksesnian dan Sains Islam. Cordova dan Baghdad merupakan pusat kebudayaan kembar di dunia.
Pada 822, seorang Khalifah baru dilantik bernama 'Abd al-Rahman II menaiki takta dan dia mula mengumpul orang yang berkebolehan. Dia bermula dengan ahli muzik Iraq bergelar Ziryab. Ini bererti Burung hitam (Blackbird)—gelaran yang menghormati kebolehan menyanyinya, dan perwatakan dramatiknya. Nama sebenarnya adalah Abu al-Hasan 'Ali ibn Nafi'. Guru muzik yang cemburu telah mengusir Ziryab keluar dari Baghdad. Oleh itu Khalifah menggajinya dengan gaji yang mewah.
Di Cordova, Ziryab mencipta bentuk muzik baru. Dia memperkenalkan lute kepada Spanyol, dan menambah julatnya dengan menambah tali kelima. Tetapi dia juga merupakan patron of the sciences. Dia menggalakkan perkembangan astronomi, perubatan, dan banyak teknologi baru. Salah seorang daripadanya adalah seorang astronomi Berber yang muda dan penyair bernama 'Abbas Ibn Firnas.
Pada tahun 852, di bawah Khalifah baru, a daredevil bernama Armen Firman memutuskan untuk terbang dari menara di Cordova. Dia melayang kebumi, menggunakan jubah lebar seperti sayap untuk melambatkan kelajuaannya. Dia terselamat dengan kecederaan ringan, dan Ibn Firnas yang masih muda hadir dan menyaksikannya.
Seperti Ziryab, Ibn Firnas terbabit dalam pelbagai usaha. Dia mendalami kimia, fizik, dan astronomi. Dia menyediakan jadual astronomi, mengarang puisi, dan mereka jam air yang dikenali sebagai Al-Maqata. Dia juga mencipta kaedah menghasilkan kaca dari pasir, dan dia menghasilkan rantaian cincin yang boleh digunakan bagi menunjukkan pergerakan planet dan bintang. Dia juga memajukan proses bagi memotong kristal batu. Sehingga masa itu, hanya orang-orang Mesir tahu cara mengilap kristal. Dengan itu, Sepanyol tidak lagi perlu mengeksport kuartz ke Mesir, tetapi mampu menyiapkannya sendiri.
Pada tahun 875, Ibn Firnas mencipta pelayangnya sendiri, dan melayang turun dari menara. Penerbangan itu agak berjaya, dan disaksikan oleh kumpulan mereka yang dijemputnya. Bagaimanapun, pendaratannya gagal. Belakangnya tercedera, dan pengkritiknya menyatakan bahawa dia tidak mengambil kira cara burung mengepak ketika terjunam, dan mendarat pada ekornya. Dia tidak menyediakan ekor, ataupun cara pergerakan serupa itu. Kematiannya, hanya dua belas tahun selepas itu, mungkin sedikit sebanyak diakibatkan oleh kecederaannya.
"Ibn Firnas was the first man in history to make a scientific attempt at flying."—Philip Hitti, History of the Arabs.
Ketika orang-orang barat mengajar anak-anak mereka mengenai Wright Bersaudara, negara-negara Islam mengajar anak-anak mereka mengenai Ibn Firnas, seribu tahun sebelum Wright. Libya mengeluarkan stem sebagai menperingatinya. Iraq membina patung bagi memperingati dirinya dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Iraq, dan Lapangan Terbang Ibn Firnas di utara Baghdad dinamakan sempenan namanya.
Kawah Ibn Firnas di bulan juga dinamakan sempena namanya.

Dr. Edward de Bono


Born in 1933, Edward de Bono attended St Edward's College, Malta, during the war, and then Malta University. Having obtained a degree in Medicine, he then proceeded as a Rhodes Scholar to Christ Church, Oxford, where he gained an honours degree in psychology and physiology and then a D. Phil. in Medicine. He also holds a Ph.D from Cambridge and has held appointments at the universities of Oxford, London, Cambridge and Harvard.
Dr Edward de Bono is widely regarded internationally as the leading thinker about thinking. He has written over fifty (50) books, with translations into twenty-seven languages.
What is unique about Edward de Bono is that he works with school-children, senior executives in major corporations and with governments. His ideas are based on an understanding of the mind as a self-organising information system.
Techniques
Dr de Bono has provided such thinking methods as ...
Lateral Thinking
PO - The Provocative Operation
Six Thinking Hats
Water Logic (and flowscapes)
CoRT thinking for teaching thinking in schools
Books
1. The Use of Lateral Thinking (also published as New Think) (1967)
2. The Five Day Course in Thinking (1968)
3. The Mechanism of Mind (1969)
4. The Dog Exercising Machine (1970)
5. Lateral Thinking: Creativity Step by Step (1970)
6. Technology Today (1971)
7. Practical Thinking (1971)
8. Lateral Thinking for Management (1971)
9. Children Solve Problems (1972)
10. Po: Beyond Yes and No (1972)
11. Eureka: A History of Inventions (1974)
12. Teaching Thinking (1976)
13. The Greatest Thinkers - 30 minds that shaped our civilisation (1976)
14. Wordpower (1977)
15. The Happiness Purpose (1977)
16. Opportunities (1978)
17. Future Positive (1979)
18. Atlas of Management Thinking (1981)
19. Conflicts: A Better Way to Resolve Them
20. de Bono's Thinking Course (1982) Reissued 1994
21. The CoRt Thinking Program
22. Tactics - The Art and Science of Success (1984)
23. Six Thinking Hats (1985)
24. Letters to thinkers (1982 - 1987)
25. I am Right, You are Wrong (1990)
26. Sur/Petition (1990)
27. Handbook for the Positive Revolution (1991)
28. Six Action Shoes (1991)
29. Serious Creativity (1992)
30. Teach Your Child How to Think (1992)
31. Water Logic (1993)
32. Parallel Thinking - From Socratic Thinking to de Bono Thinking (1994)
33. Teach Yourself to Think (1994)
34. Mind Pack (1995)
35. Textbook of Wisdom (1996)
36. de Bono's Code Book
37. Why I Want to be King of Australia
38. Why So Stupid? More information at the Why So Stupid site, and a section of de Bono's site http://members.optusnet.com.au/~charles57/Creative/Authors/www.edwarddebono.com/why
Organisations
The National Center for Creativity and Innovation in Indianapolis organise seminars in the USA, as well as being the umbrella organisation for Dr de Bono's World Center for New Thinking.
Training and Certification
Training in Edward de Bono's methods can be obtained by contacting:

APTT (Advanced Practical Training, Inc.)Attention: Kathy MyersOfficial Edward de Bono Thinking Methods10520 New York AvenueDes Moines, Iowa 50322USA
Phone number: 515-278-5570USA Toll Free: 1-800-621-3366Email: KThink@Aol.comFax number: 515-278-2245

Nabi Muhammad s.a.w.


Nabi Muhammad s.a.w (محمد) adalah pesuruh Allah yang terakhir. Baginda adalah pembawa rahmat untuk seluruh alam dan merupakan Rasulullah bagi seluruh umat di dunia. Sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w. merupakan satu rahmat kepada manusia sekalian alam. Baginda bukan sahaja berfungsi sebagai seorang rasul tetapi juga sebagai pemimpin, ketua tentera dan juga sebagai pendamai. Nabi Muhammad s.a.w. dilahirkan di Mekah dan kembali ke rahmatullah di Madinah. Walaupun diketahui bahawa Nabi Muhammad s.a.w. merupakan rasul dan nabi terakhir bagi umat manusia oleh orang Islam, tetapi orang-orang Yahudi dan Kristian enggan mengiktiraf Nabi Muhammad s.a.w. sebagai nabi dan rasul. Nabi Muhammad s.a.w. merupakan pelengkap ajaran Islam setelah Nabi Musa a.s. dan Nabi Isa a.s.
Surah Al-Anbiya, ayat 107 bermaksud:

"Dan tidak kami (Allah) utuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam."
Kelahiran
Muhammad s.a.w telah diputerakan di Mekah, Arab Saudi pada hari Isnin, 12 Rabiulawal (2 Ogos 570M). Ibunya, Aminah, adalah anak perempuan kepada Wahb bin Abdul Manaf dari keluarga Zahrah. Ayahnya, Abdullah, ialah anak kepada Abdul Muthalib. Keturunannya bersusur galur dari Ismail, anak kepada Ibrahim kira-kira dalam keturunan keempat puluh.
Ayahnya telah meninggal sebelum kelahiran baginda. Sementara ibunya meninggal ketika baginda berusia kira-kira enam tahun, menjadikannya seorang anak yatim. Menurut tradisi keluarga atasan Mekah, baginda telah dipelihara oleh seorang ibu angkat yang bernama Halimahtus Sa'adiah di kampung halamannya di pergunungan selama beberapa tahun. Dalam tahun-tahun itu, baginda telah dibawa ke Mekah untuk mengunjungi ibunya. Setelah ibunya meninggal, baginda dijaga oleh datuknya, Abdul Muthalib. Apabila datuknya meninggal, baginda dijaga oleh pakciknya, Abu Talib. Ketika inilah baginda diminta mengembala kambing-kambingnya sekitar Mekah dan kerap menemani pakciknya dalam urusan dagangnya ke Syam.
Masa remaja
Dalam masa remajanya, Muhammad percaya sepenuhnya dengan keesaan Allah. Baginda hidup dengan cara amat sederhana dan membenci sifat-sifat angkuh dan bongkak. Baginda menyayangi orang-orang miskin, para janda dan anak-anak yatim serta berkongsi penderitaan mereka dengan berusaha menolong mereka. Baginda juga menghindari semua kejahatan yang menjadi amalan biasa di kalangan para belia pada masa itu seperti berjudi, meminum minuman keras, berkelakuan kasar dan lain-lain, sehingga beliau dikenali sebagai As Saadiq (yang benar) dan Al Amin (yang amanah). Baginda sentiasa dipercayai sebagai orang tengah kepada dua pihak yang bertelingkah di kampung halamannya di Mekah.

Berumahtangga
Ketika berusia kira-kira 25 tahun, pakciknya menyarankan baginda untuk bekerja dengan kafilah (rombongan perniagaan) yang dimiliki oleh seorang janda yang bernama Khadijah. Baginda diterima bekerja dan bertanggungjawab terhadap pelayaran ke Syam (Syria). Baginda mengelolakan urusniaga itu dengan penuh bijaksana dan pulang dengan keuntungan luar biasa.
Khadijah begitu tertarik dengan kejujuran dan watak peribadinya yang mendorong beliau untuk menawarkan diri untuk mengahwini baginda. Baginda menerima lamarannya dan perkahwinan mereka adalah bahagia. Mereka dikurniakan 6 orang anak (2 lelaki dan 4 perempuan) tetapi kedua-dua anak lelaki mereka, Qasim dan Abdullah meninggal semasa kecil. Manakala anak perempuan baginda ialah Ruqayyah, Zainab, Ummu Kalsum dan Fatimah az-Zahra. Khadijah merupakan satu-satunya isterinya sehinggalah beliau meninggal pada usia 51 tahun.
Kerasulan
Muhammad s.a.w. telah dilahirkan di tengah-tengah masyarakat jahiliyah. Ia sungguh menyedihkan hatinya sehingga beliau kerapkali ke Gua Hira', sebuah gua bukit dekat Mekah, yang kemudian dikenali sebgai Jabal An Nur untuk memikirkan cara untuk mengatasi gejala yang dihadapi masyarakatnya. Di sinilah baginda sering berfikir dengan mendalam, memohon kepada Allah supaya memusnahkan kedurjanaan yang kian berleluasa.
Pada suatu malam, ketika baginda sedang bertafakur di Gua Hira', Malaikat Jibril mendatangi Muhammad. Jibril membangkitkannya dan menyampaikan wahyu Allah di telinganya. Baginda diminta membaca. Baginda menjawab, "Saya tidak tahu membaca". Jibril mengulangi tiga kali meminta Muhammad untuk membaca tetapi jawapan baginda tetap sama. Akhirnya, Jibril berkata:
"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
Ini merupakan wahyu pertama yang diterima oleh Muhammad. Ketika itu baginda berusia 40 tahun. Wahyu itu turun kepada baginda dari semasa ke semasa dalam jangka masa 23 tahun. Siri wahyu ini telah diturunkan menurut panduan yang diberikan Rasulullah s.a.w. dan dikumpulkan dalam buku bernama Al Mushaf yang juga dinamakan Al-Quran (bacaan). Kebanyakkan ayat-ayatnya mempunyai erti yang jelas. Sebahagiannya diterjemah dan dihubungkan dengan ayat-ayat yang lain. Sebahagiannya pula diterjemah oleh Rasulullah sendiri melalui percakapannya, tindakan dan persetujuan yang terkenal, dengan nama Sunnah. Al-Quran dan al Sunnah digabungkan bersama untuk menjadi panduan dan cara hidup mereka yang menyerahkan diri kepada Allah.
Cabaran-cabaran
Apabila Rasulullah s.a.w. menyeru manusia ke jalan Allah, tidak ramai yang mendengar seruannya. Kebanyakkannya adalah dari para anggota keluarganya dan dari golongan masyarakat bawahan, Antara mereka ialah Khadijah, Ali, Zayd dan Bilal. Apabila baginda memperhebat kegiatan dakwahnya dengan mengumumkan secara terbuka agama Islam yang disebarkannya, dengan itu ramai yang mengikutnya. Tetapi pada masa, baginda menghadapi berbagai cabaran dari kalangan bangsawan dan para pemimpin yang merasakan kedudukan mereka terancam. Mereka bangkit bersama untuk mempertahankan agama datuk nenek mereka.
Semangat penganut Islam meningkat apabila sekumpulan kecil masyarakat yang dihormati di Mekah menganut agama Islam. Antara mereka ialah Abu Bakar, Uthman bin Afan, Zubair bin Al Awwam, Abdul Rahman bin Auf, Ubaidillah bin Harith, Amr bin Nufail dan ramai lagi.
Akibat cabaran dari masyarakat jahiliyah di Mekah, sebahagian orang Islam disiksa, dianiaya, disingkir dan dipulaukan. Baginda terpaksa bersabar dan mencari perlindungan untuk pengikutnya. Baginda meminta Negus Raja Habsyah, untuk membenarkan orang-orang Islam berhijrah ke negaranya. Negus mengalu-alaukan ketibaan mereka dan tidak membenarkan mereka diserah kepada penguasa di Mekah.

Hijrah
Di Mekah terdapat Kaabah yang telah dibina oleh Nabi Ibrahim a.s. beberapa abad lalu sebagai pusat penyatuan umat untuk beribadat kepada Allah. Sebelumnya ia dijadikan oleh masyarakat jahiliyah sebagai tempat sembahyang selain dari Allah. Mereka datang dari berbagai daerah Arab, mewakili berbagai suku ternama. Ziarah ke Kaabah dijadikan mereka sebagai sebuah pesta tahunan. Orang ramai bertemu dan berhibur dengan kegiatan-kegiatan tradisi mereka dalam kunjungan ini. Baginda mengambil peluang ini untuk menyebarkan Islam. Antara mereka yang tertarik dengan seruan baginda ialah sekumpulan orang dari Yathrib. Mereka menemui Rasulullah dan beberapa orang Islam dari Mekah di desa bernama Aqabah secara semubunyi-sembunyi. Setelah menganut Islam, mereka bersumpah untuk melindungi Islam, Rasulullah dan orang-orang Islam Mekah.
Tahun berikutnya, sekumpulan masyarakat Islam dari Yathrib datang lagi ke Mekah. Mereka menemui Rasulullah di tempat yang mereka bertemu sebelumnya. Kali ini, Abbas bin Abdul Muthalib, pakcik baginda yang belum menganut Islam hadir dalam pertemuan itu. Mereka mengundang baginda dan orang-orang Islam Mekah untuk berhijrah ke Yathrib. Mereka berjanji akan melayani mereka sebagai saudara seagama. Dialog yang memakan masa agak lama diadakan antara mayarakat Islam Yathrib dengan pakcik Rasulullah untuk memastikan mereka sesungguhnya berhasrat mengalu-alukan masyarakat Islam Mekah di bandar mereka. Rasulullah akhirnya bersetuju untuk berhijrah beramai-ramai ke bandar baru itu.
Mengetahui ramai masyarakat Islam merancang meninggalkan Mekah, masyarakat jahiliyah Mekah cuba menghalang mereka. Namun kumpulan pertama telahpun berjaya berhijrah ke Yathrib. Masyarakat jahiliyah Mekah bimbang hijrah ke Yathrib akan memberi peluang kepada orang Islam untuk mengembangkan agama mereka ke daerah-daerah yang lain.
Hampir dua bulan seluruh masyarakat Islam dari Mekah kecuali Rasulullah, Abu Bakar, Ali dan beberapa orang yang daif, telah berhijrah. Masyarakat Mekah kemudian memutuskan untuk membunuh baginda. Mereka merancang namun tidak berjaya. Dengan berbagai taktik dan rancangan yang teratur, Rasulullah akhirnya sampai dengan selamat ke Yathrib, yang kemudian dikenali sebagai, 'Bandar Rasulullah'.
Madinah
Di Madinah, kerajaan Islam diwujudkan di bawah pimpinan Rasulullah s.a.w. Umat Islam bebas mengerjakan solat di Madinah. Musyrikin Makkah mengetahui akan perkara ini kemudiannya melancarkan beberapa serangan ke atas Madinah tetapi kesemuanya ditangkis dengan mudah oleh umat Islam. Satu perjanjian kemudiannya dibuat dengan memihak kepada pihak Quraish Makkah. Walau bagaimanapun perjanjian itu dicabuli oleh mereka dengan menyerang sekutu umat Islam. Orang Muslim pada ketika ini menjadi semakin kuat telah membuat keputusan untuk menyerang musyrikin Makkah memandangkan perjanjian telah dicabuli.
Pembukaan Kota Makkah
Pada tahun kelapan selepas penghijrahan ke Madinah berlaku, Nabi Muhammad s.a.w. berlepas ke Makkah. Tentera Islam yang seramai 10,000 orang tiba di Makkah dengan penuh bersemangat. Takut akan nyawa mereka terkorban, penduduk Makkah bersetuju untuk menyerahkan kota Makkah tanpa sebarang syarat. Nabi Muhammad s.a.w. kemudian mengarahkan supaya kesemua berhala dan patung-patung di sekeliling Kaabah dimusnahkan.
Kronologi Perkembangan Islam
570M- Nabi Muhammad s.a.w. dilahirkan.
610M- Nabi Muhammad s.a.w. menerima wahyu pertama di Gua Hira'.
615M- Orang Muslim didera oleh puak Quraish. hijrah pertama ke Habsyah.
616M- Saidina Hamzah dan Saidina Umar memeluk Islam. Hijrah kedua ke Habsyah.
619M- Khadijah (isteri nabi) dan Abu Talib (bapa saudara nabi) meninggal dunia. Melawat Taif. Peristiwa Israk dan Mikraj berlaku.
621M- Perjanjian Aqabah pertama.
622M- Perjanjian Aqabah kedua. Hijrah ke Madinah.
624M- Perang Badar.
625M- Perang Uhud.
627M- Perang Khandak.
628M- Perjanjian Hudaybiyah.
629M- Perang Khaybar.
630M- Pembukaan Kota Makkah. Perang Hunain.
631M- Perang Tabuk.
632M- Kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. Perlantikan Saidina Abu Bakar sebagai khalifah